To Mariaer er en!
Geografi
Det har til alle tider
vært diskutert om Maria
Magdalena og Maria fra
Betania var en og samme kvinne. Problemet har alltid vært den
geografiske
avstanden mellom Betania, som ligger bare en halvtimes gange fra
Jerusalem, og
Magdala, som ligger på vestbredden av
Gennesaretsjøen, flere dagsreiser lenger
nord.
Noen mener at "Magdala"
var et slags skjellsord
på kvinner som
gikk litt på tvers av andre, som hadde en sterk egenvilje,
eller også levde i
synd, fordi denne byens kvinner hadde et tvilsomt rykte. Men jeg har min
gjetning på dette: Jeg tror vi snakker om en familie som
gjennom giftemål har
to geografiske "hjemsteder".
Marta og Lasarus bodde i
Betania og tok hånd
om den ene familiens eiendommer, kanskje morens arv? Da bodde kanskje
Maria i Magdala for å ta seg av arven etter faren. Noen mener
de var rike, for salven Maria brukte var verd en formue. Da var det vel
ikke så rart at Maria fra Magdala ofte var sammen med sine
søsken i Betania, og ble regnet som en av dem?
En, to eller tre
salvinger?
Viktig i denne
sammenhengen er salvingen av Jesus: Ble
han salvet én gang, to
ganger, eller kanskje tre? Var det én, to eller tre ulike
kvinner som gjorde
det? Jeg tror det var to salvinger, begge utført av samme
kvinne. Først
i Magdala, da bare føttene ble salvet, og den andre mot
slutten av Jesu tjeneste i
Betania, da også hodet ble salvet. Jeg tror Maria startet og
avsluttet sin
tjeneste med å salve Jesus. Legg merke til hvor mange
likheter det er mellom de enkelte salvingene.
Første
salving: i Magdala (eller
Kapernaum?)
Min teori/gjetning innebærer at salvingen av Jesus i Luk.7
skjedde i Magdala,
fordi den kommer tidlig i evangeliene, mellom historien om Enkens
Sønn i Nain,
og fortellinger om Jesu virke i Kapernaum. På veien mellom
Nain og Kapernaum
ligger Magdala, et naturlig stoppested på reisen. Det er
også vesensforskjeller i resten av innholdet ved denne
salvingen i forhold til de tre andre beretningene, spesielt Jesu
lignelse om
pengelånerne.
Andre
salving: i Betania
Matteus sier at salvingen i Betania skjedde i Simon den spedalskes hus,
mens
Lukas sier at fariseeren som inviterte Jesus også hette
Simon. Men Simon var et
vanlig navn - det er ikke noe bevis for at disse to er den samme. Tvert
imot,
for den ene var altså fariseer, og den andre spedalsk. Det
kunne naturligvis ha
vært en spedalsk fariseer, men hvis han hadde blitt helbredet
av Jesus, ville
han da vært så negativ som Lukas framstiller ham?
Neppe! Bare vertens
identitet burde være nok til å se at dette var to
hendelser.
Tre
salvinger?
Spørsmålet er om det var tre
salvinger? Altså om det skjedde to
ganger i Betania? Johannes og Markus sier det skjedde hos Lasarus og
Marta,
mens Matteus sier det skjedde i Simon den spedalskes hus - riktignok
også i
Betania. Jeg velger å tro at Simon var en takknemlig,
helbredet nabo som hadde
et større hus, og at de hadde selskapet der.
Maria
var salversken
Johannes sier klart i 11.2: "Det var Maria som salvet Herren med salve
og tørket føttene hans med sitt hår.
Det var hennes bror, Lasarus, som var
syk." Dette peker fram mot den andre salvingen i Joh.12.1-9, med
paraleller i Matt.26.6-13 og Mark.14.3-9.
Matteus, Markus og Lukas røper ikke navn eller identitet
på kvinnen(e) som
salvet Jesus, men det er klart at det er samme hendelsen de forteller
om.
Ikke
bare én salving
Riktignok finnes det eksempler på at hendelser fra Jesu liv
ikke står
kronologisk likt hos evangelistene, men det som skjer i Luk.7 har alt
for mange
ulikheter til de tre andre, nokså like, beretningene om
salvingen på slutten av
Jesu liv, til at jeg kan la meg overbevise om at den også
gjengir samme
hendelse.
De som mener at hendelsen
i Lukas er den samme som de
tre andre historiene i
Betania, mener at
det er usannsynlig at to kvinner har grått ved Jesu
føtter, salvet dem og
tørket dem med håret sitt på denne
måten.
Men jeg tror at samme
kvinne nettopp kunne ha
gjentatt denne adferden to ganger. Og da blir konklusjonen
altså at Maria
Magdalena og Maria fra Betania er en og samme kvinne.
Katolsk
tradisjon
Katolikkene tror at Maria Magdalena og Maria fra Betania er en og samme
kvinne. De har kanskje ulike forklaringer på begrepet
"Magdalena", men konklusjonen er den samme: de "to" er en og samme
kvinne!
Tilbake til
oversikten
Først
utgitt 2002
Sist endret:
31.01.04
|